Valg af instrument.

Musikskolen tilbyder undervisning i mange forskellige instrumenter og det kan være svært at vælge hvilket instrument du gerne vil spille på. Her kan Musikkarrusellen være et godt sted at starte. Det vigtigste er at vælge et instrument som man synes er sejt, fedt, flot eller lyder godt, så kommer resten, når man øver sig.

Musikskolen råder over nogle få instrumenter som vi lejer ud, hvis man ikke vil købe et instrument før man er sikker på, at det er det instrument man vil spille på.

Musikskolen tilbyder undervisning på følgende instrumenter:

 

violin:

Lærer: Lars Jensen.

Tidspunkter: Mandag.

Sted: Kirkevej 9

cello:

Lærer: Lars Jensen.

Tidspunkter: Mandag.

Sted: Kirkevej 9 

harmonika:

Lærer: Jørgen Jansen.

Tidspunkter: Fredag.

Sted: Dragør Skole Syd 

Klassisk Klavér:

Lærer: Irene Hasager.

Tidspunkter: Onsdag, Torsdag og Fredag.

Sted: Kirkevej 9 (onsdag og torsdag) og  Dragør skole syd (fredag)

Klassisk Klavér/Rytmisk KLAVÉR:

Lærer Bjarne Brems. 

Tidspunkter: Torsdag.

Sted: Kirkevej 9

keyboard:

Lærer: Bjarne Brems.

Tidspunkter: Torsdag.

Sted: Kirkevej 9

Blokfløjte:

Lærer: Tine Kastoft.

Tidspunkter: Onsdag.

Sted: Kirkevej 9

Saxofon:

Lærer: Kristoffer Rosing-Schow.

Tidspunkter: Torsdag.

Sted: Kirkevej 9

tværfløjte:

Lærer: Kristoffer Rosing-Schow.

Tidspunkter: Torsdag.

Sted: Kirkevej 9

guitar og el-guitar:

Lærer: Michael Skotte og Tove Sørensen.

Tidspunkter: Mandag, Tirsdag, Onsdag og Torsdag.

Sted: Kirkevej 9 (Mandag, Tirsdag), Onsdag (ikke fastlagt) og Elisenborg (Torsdag)

El-bas:

Lærer: Tove Sørensen.

Tidspunkter: Mandag og tirsdag.

Sted: Kirkevej 9

trommesæt og slagtøj:

Lærer: Rune Kristensen.

Tidspunkter: Tirsdag.

Sted: Kirkevej 9

Sang:

Lærer: Pauline Sæther.

Tidspunkter: Onsdag.

Sted: Kirkevej 9

Computermusik-workshop:

Lærer: Michael Skotte.

Tidspunkter: Mandag, tirsdag og onsdag.

Sted: Kirkevej 9

Øvning

Hvor meget skal man øve? 
For at få det fulde udbytte af undervisningen kommer man ikke uden om, at eleven skal øve sig hjemme og forberede sig til næste time. Det er ved at øve sig, at eleven lærer at spille.
Det kan for nogle børn være svært at få den daglige øvning sat i system uden hjælp. Her ligger en stor og væsentlig opgave for forældrene.


Her nogle øvetips:

  • Spil helst hver dag.
  • Som nybegynder kan du måske nøjes med at øve 5-10 minutter om dagen.
  • Jo mere du øver – jo dygtigere bliver du.
  • 10 minutter hver dag er bedre end 40 minutter aftenen før du skal til spil på musikskolen.
  • Hav altid dit instrument stående fremme, så du lige kan spille, når du kommer forbi.
  • Spil ikke kun det, du har ”fået for”. Spil også noget du selv finder på, eller har hørt et andet sted.
  • Læg mærke til, om du sidder eller står godt, når du spiller.
  • Når du øver, bør du også spille nogle af de gamle numre, som du er god til.
  • Hold hele tiden gang i 3-4 numre. Gerne dem, du holder mest af at spille.
  • Når du øver et stykke, så læg mærke til, hvor du kikser. Når du kommer til et svært sted, så spil ikke helt forfra hver gang, det går galt, men gentag lidt før det svære sted.
  • Når du har lært det, så gå videre til det næste svære sted og gør det samme der.
  • Altså: Start ikke forfra hver gang du spiller forkert, men find ud af præcis hvilke toner, der driller.
  • Spil med jævne mellemrum for dine forældre, så de kan høre dine fremskridt. 
  • Vær stædig. Tingene går ikke altid let, men hvis du vil og klør stædigt på, vil du få store oplevelser!
  • Jo mere du øver dig, jo dygtigere bliver du.

 

Til forældre

 

  • I kan give jeres barn en uvurderlig støtte ved at hjælpe med at indrette hverdagen, således at øvning bliver en naturlig del af dagligdagen.
  • Lyt til barnets musik med jævne mellemrum og vis interesse.
  • Ros dit barn, det er den vigtigste form for motivering. Ros uanset hvor lille et fremskridt barnet gør.
  • I de første undervisningsår er det vigtigt, at eleven bliver vant til at have sit instrument i hænderne og føle sig hjemme på det – vigtigere end at kunne spille et stykke perfekt.
  • Vær opmærksom på, at der vil være op- og nedperioder i ethvert barns musikalske udvikling. Mange gange synes man ikke, at barnet når nogle steder. Vær tålmodig – det skal nok komme.
  • Tal evt. med faglæreren om, hvordan man øver sig, hvor meget og hvor ofte, og støt jeres barn, så han/hun får det gjort. Så bliver glæden ved at spille optimal.